Børn og Unge

I hverdagene i Hellerup Kirke er der aktiviteter for børn og unge i alle aldre. Der er babysalmesang, spaghettigudstjenester, minikonfirmander, KFUM-spejdere og ikke mindst konfirmationsundervisning.

Børn og unge er altid velkommen til højmesserne og de øvrige aktiviteter i kirken. Et af sideskibene i kirken er udstyret med legetøj og tegneredskaber, og børn i ledsagelse af en voksen er velkomne til at opholde sig der under gudstjenesten.

Henvendelser vedrørende dato for dåb skal ske til kirkekontoret. Er du i tvivl om hvorvidt dit barn skal døbes, er du velkommen til at kontakte en af præsterne til en samtale om dåbens teologi og betydning.

Konfirmation 2025

KONFIRMATION 2025

Der bliver konfirmation følgende dage i 2025:

Lørdag 10. maj kl. 10: Hellerup Skole 8.G

Lørdag 10. maj kl. 12: Hellerup Skole 8.R

Lørdag 17. maj kl. 10: Tranegårdskolen 8.a

Lørdag 17. maj kl. 12: Tranegårdskolen 8.b

Søndag 18. maj kl. 10: Bernadotteskolen og andre skoler

For at blive konfirmeret i Hellerup Kirke skal man:

• gå i 8. klasse i skoleåret 2024-25 og
  • bo i Hellerup Sogn
  • eller være elev på en skole i Hellerup Sogn (Hellerup Skole, Tranegårdskolen og Bernadotteskolen)
  • eller være døbt i Hellerup Kirke

Alle andre henvises til deres bopælssogn

Konfirmationsforberedelsen finder sted tirsdag eller torsdag eftermiddag kl 14.30-16 ifølge aftale mellem Gentofte Provsti og skoleforvaltningen.

Tilmelding skal ske på hellerupkirke.dk i perioden 1.-27. maj 2024. Der er plads til alle, der tilmelder sig indenfor tilmeldingsfristen.

Børnegudstjeneste

Børnegudstjenesterne er bygget op omkring en fortælling fra Bibelen i børnehøjd, måske en leg eller et lille optrin og tre korte salmer. Vi tilret­telægger gudstjenesterne for børn mellem 3 og 8 år, men større og mindre søskende er velkomne, når de voksne sørger for at hjælpe med at holde ro.

Husk, at det altid er forældrenes opgave at hjælpe børnene til at opleve, at kirkerummet og gudstjenesten er et anderledes rum end der, hvor de plejer at færdes.

Børnegudstjenesten varer ca. 1/2 time. Det er ikke nødvendigt at tilmelde sig.

1. tirsdag i måneden fra september til maj kl. 17 i kirken. Se kalenderen.

Babysalmesang

Med salmeang og rekvisitter skaber vi en musikalsk stund, hvor vi veksler mellem stilhed og bevægelse. Kirkens særlige rum danner ramme om en oplevelse med leg, glæde og nærvær. Babysalmesang varer 30 - 45 minutter.

Efter babysalmesangen er der kaffe, brød og babyhygge i sognegården, for de som har tid og lyst. Her kan forældrene snakke, udveksle erfaringer, give børnene mad, o.s.v.

For børn mellem 2 og 11 måneder og deres forældre (eller andre nære voksne).

Der er begrænset antal pladser.

Gratis.

Minikonfirmander

Som minikonfirmand kommer du helt tæt på kirkens særlige rum - orgelet, kirkeklokkerne og alt det andet. Hvorfor er der højt til loftet i kirken, og hvorfor hænger der et skib? Du bliver klogere på hvad kirken egentlig er for et sted, og hvad den kan bruges til. Sammen fordyber vi os i livets store spørgsmål om mening og fællesskab, hvad vi tror på og hvorfor. Undervisningen veksler mellem bevægelse og leg, fordybelse og ro. Hver gang samles vi om et eftermiddagsmåltid.

Minikonfirmandforløbet udbydes skiftevis til  3. klasserne på de forskellige skoler i sognet.

For mere information kontakt kirkekontoret.

Skolebesøg

Alle klassetrin er velkomne til at komme på besøg i kirken. Vi holder jule- og påskevandringer, oplæg om bestemte temaer og øvrige læringsaktiviteter. For at høre nærmere eller aftale et besøg, kontakt sognepræst Christine Damgaard Jensen: cdj@km.dk // 29 39 05 35

Gentofte Provsti udbyder endvidere en række undervisningsmoduler til alle skoler og gymnasier i kommunen. Se nærmere her:

Folkeskole: http://skole-kirke-gentofte.dk

Gymnasium: http://gym-kirke-gentofte.dk

Spejderne

KFUM-Spejderne i Hellerup holder til i Ungdomshuset overfor kirken http://kragefolket.dk.

Billeder af KFUM-spejderne:

Billeder af KFUM-spejderne Billeder af KFUM-spejderne